trailrunning

trailrunning

tisdag 5 juli 2011

Som en varm blöt filt

Så kan gårdagens väder bäst beskrivas. Under kvällens löppass med IK jogg kändes det som att jag skulle kvävas, alternativt förvandlas till en mycket blöt trasa eller kanske förångas och liksom bli ett med den fuktiga kvällen. Trots att Peter hade ett mycket jobbigt maraton i benen och Erik 55 kilometer ultra, sprang de på som två bergsgetter. Passet hade annonserats som ett lite lugnare pass efter helgens bravader, men väl på plats bjöds vi på ett pass med blandade intervaller runt Stora Delsjön, som var allt annat än lugnt. Uppför trappor och branta backar, nerför andra backar i rasande fart och emellanåt lite snabbare löpning eller några styrkeövningar. Att det inte blev ett lugnare pass var nog delvis mitt fel. Vi erbjöds ett rent styrkepass vi Delsjöbadet, men jag var drivande i att det inte blev så. Som mammaledig vill jag gärna att de pass jag kör utan barnvagn ska vara sådana som inte passar med barnvagn. Styrkepass med lite löpning mellan är ett av de pass som lämpar sig bäst för barnvagn och som jag därmed hellre kör själv. Kvällens pass blev definitivt inte ett barnvagnspass. Det var roligt nästan hela tiden, men också jobbigt och framförallt varmt. Under halva passet trodde jag att vi skulle sluta det vid badplatsen där vi börjat. I mitt huvud skulle jag alltså få bada och tanken på det svalkande badet gjorde att jag orkade lite mer. Sen visade det sig att så inte var fallet, men då var vi nästan klara. På det hela taget ett härligt och välbehövligt pass inför Lidingöloppet.

Nu längtar jag efter lite regn och ett lättare klimat. Visst är det skönt med sol och värme, men den här tropiska fuktiga värmen är inte särskilt trevlig varken att leva eller träna i. I dag fyller min älskling år så då blir det god mat och vin för hela slanten. Ingen träning så långt ögat kan se. Det gäller att variera sig.

Inga kommentarer: