trailrunning

trailrunning

lördag 2 juli 2011

Utflyktsvecka extra allt



Den här veckan har verkligen varit sommarlov när det är som allra bäst. Julia har varit ledig från skolan och vi har passat på att ha massor av kvalitetstid tillsammans. Hon är verkligen en underbar unge och det är roligt att hitta på saker med henne och Inez. I måndags troddde jag att det skulle bli en regnig dag så då började vi med att rensa ut lite bland Julias leksaker, sen tog vi en tripp till Näset och hälsade på Camilla på hennes båt. Jag höll på att ramla i vattnet med Inez på magen, men klarade mig med ett halvskadat ben. Juli visade däremot att hon är en riktig båttjej och hoppade obekymrat på båten som om hon aldrig gjort annat. I tisdags var vi i Tanum på Vitlycke museum för att Julia skulle få gå på Arkeoliogiskola. Under tiden tittade jag och Inez på hällristningarna och njöt av sommarvärmen under ett träd. Julia fick testa frottage och gräva fram flinta och porslin. Hon var djupt imponerad efteråt och fast besluten att bli arkeolog som mamma och pappa (även om de i likhet med Svenskt näringsliv hellre ser att hon blir ingenjör eller något annat lukrativt).

Värmen höll i sig så i onsdags åkte vi till Delsjöbadet. Lagom stort och härligt långgrunt passar det utmärkt när man har både ett stort och ett litet barn med sig. Efter badet åkte vi och hämtade Henrik och sen till Liseberg för att se på Stefan Sundström. Innan framträdandet hann vi med en sväng i vår favorit Kålleradon, där vi fastnade i ett regn och blev helt genomblöta. Värmeböljan gjorde att vi torkade rätt snabbt och kunde njuta av resten av kvällen. I torsdags tog vi med oss Julias kompis alva och åkte till Borås djurpark. Det var lite i varmaste laget, men med två glassar löser man nästan alla bekymmer. Roligast på djurparken var lekparkerna (så egentligen kanske vi lika gärna hade kunnat åka till Färjenäsparken) och de väldigt söta apungarna. Efter denna utflykt var jag helt slut i huvudet. Det tar på krafterna att utflykta, särskilt med en lite gnällig Inez som inte riktigt gillar värmen och två barn som helst vill äta tusen glassar.

Utflyktsveckan avslutades med en tripp till Mellbystrand och Båstad. Jag skulle springa stafett och tog med mig familjen på äventyr. Vi bodde på ett trevligt men lyhört vandrarhem vilket resulterade i en väldigt tidig morgon när tre tonårspojkar la sig att sova/prata utanför vår dörr. De hade blivit lovade en utlagd nyckel, men det hade glömts bort så de var utelåsta i regnet. Som tur var hade vi lagt oss tidigt efter att ha avnjutit en Pizza på stranden i Båstad, något som var en betydligt mysigare grej i tankevärlden än i verkligheten. I verkligheten blåste det nämligen storm och var 15 grader varmt. Efter den tidiga morgonen var det dags för familjen att släppa av mig i Båstad. Därifrån for de vidare på utflykt till Halmstad medan jag anslöt med några andra från IK-jogg för att springa delar av Båstad Marathon som stafett.

Vi var fem personer som delade på marathondistansen i lite olika delar. Jag sprang en sträcka på 6 km i mitten och sen den sista sträckan in i mål vilket var lite drygt 2 km. Båstad Marathon är ett krävande marathonlopp som går upp och ner för hallansåsen. Mina sträckor var dock förnämligt platta och lättlöpta. De första 6 kilomtrarna hade jag sällskap med en kille som sprang hela distansen. Imponerande nog sprang han och småpratade med mig som att 4.40 tempo var ungefär som en promenad i parken. Jag hade fullt sjå att hålla tempot i 6 kilometer medan han ju hållit det i en dryg mil uppför och skulle hålla det 2,5 mil till efter att jag klivit av. Jag kände mig väldigt nöjd med min insats och en snittid på 4.38 på 6 km gör att mina mål under 50 på milen och 22.30 på 5 km banlöpning, känns uppnåeliga. Resten av mitt lag gjorde också fina insatser och efter att jag sprungit de sista 2,2 kilometrarna på strax under 10 minuter kom vi in på 3.23 totalt och blev fyra i stafettklassen. Det var ett väldigt vackert lopp och väldigt roligt att springa stafett på det här sättet. Senast jag gjorde det var kraftloppet i höstas, med Inez i magen. Jag hoppas att det kommer fler tillfällen.

I morgon ska hela lägenheten storstädas innan det är dags för Julia att åka till sin mamma. Nästa vecka får alltså en helt annan karaktär. Bara jag och Inez hela veckan. Men det blir mysigt det också. Lite mer vilsamt kanske. Lite mer tid för träning.

Inga kommentarer: