trailrunning

trailrunning

måndag 17 september 2012

Bloggträningsträff

Snygg miljö

Igår var jag på mitt livs första bloggträff, tillika mitt första event med goodiebag. Det var fantastiska Madde och en tjej till som dragit ihop ett ganska stort gäng bloggande träningsnördar för att köra crossfitträning i 2 timmar denna söndagseftermiddag. Vi träffades på Apartment fitness club, ett häftigt, lite annorlunda gym i Majorna. Hela lokalen hade ett skimmer av äkthet över sig. Inga glammiga maskiner, eller bilder på flashigt leende instruktörer. Vita väggar, murbruk och svart golv utgjorde inredningen och där trängdes kettlebells med pilatesbollar och skivstänger.  Från taket hängde romerska ringar och en stor port öppnades ut mot gården så att deltagarna kunde springa rakt ut. Lite Rocky mter Nordisk design. Snyggt var det i varje fall.

Snygga deltagare


Snygga var också alla deltagarna. Det var verkligen ett gäng grymt vältränade killar och tjejer som samlats i lokalen och det var nära att jag vände i dörren. Där inne trängdes snabba löpare, smidiga lets-dancevinnare och otroligt vältränade fitnesstjejer. Hur skulle jag kunna mäta mig med dem? Men sen kom jag på att det ju inte var någon tävling, utan en chans att få träna med trevliga entusiastiska personer med olika träningsbakgrund och då kändes det bättre.  Passet inleddes med en yogauppvärmning av Stina Albihn, ett riktigt muskelpaket som visade sig vara smidigare än jag någonsin kan drömma om. Uppvärmningen var rolig och utmananande och för mig närmast skrattretande. Smidighet är verkligen inte min grej, men jag är villig att testa det mesta och såg nog ganska rolig ut i alla de tilltrasslade positionerna. Efter uppvärmningen blev vi uppdelade i grupper om tre. Efter viss förvirring hamnade jag i samma grupp som en tjej med det fantastiska namnet Sierra de Goldsmith och  Cathrin, som jag träffade på kettlebellarmy för två år sedan. Det kändes tryggt med ett bekant ansikte inför det som komma skulle. Själva träningen bestod av sju stationer med varierande innehåll. Vi fick lyfta säckar, slå kullerbyttor, svinga rep och bära kettlebells och några andra grejer. Som tur var för mig fick vi springa lite också. Nåt jag ändå är hyfsat bra på. Stationerna genomfördes i cirkel och upprepades två gånger. Det var verkligen varierad och allsidig träning som gjorde mig alldeles lagom slutkörd. Det hela avslutades med en för mig lite för avancerad yogastertch. Min fullkomligt oflexibla lekamen lyckades inte trassla in sig i de positioner som Stina fick att se busenkla ut. Allra mest spökade min stela fot, så det gick lite bättre på höger än vänster sida, men jag inbillar mig inte att jag såg särskilt graciös ut.

Några som lyckades se smidiga ut
Sammanbiten och med galen uppsyn bakom en strålande vacker Sierra

Det hela kan sammanfattas som en mycket lyckad eftermiddag. Härlig träning, härlig energi och härliga människor. Dessutom fick man en lite påse med presenter i! Inte illa på ett gratisevent. Påsen innehöll mestadels kosttillskott, men också ett par tights. De var snygga och satt bra, men tyvärr saknade de ficka vilket gör att de  nog inte kommer att bli så mycket använda. Sist men inte minst blev vi bjudna på en spirulinadrink från ecoffee café, ett helekologiskt café i stan som serverar bland annat hälsodrinkar och raw food.Drinken var alldeles grön, skummig och ljummen och smakade lite sjögräs, men var ändå ganska god. Eller den kändes nyttig och det gjorde den god typ.

Idag har jag sån där skön träningsvärk som man får av funktionell träning, liksom lite grann i hela kroppen. Den känslan kan jag leva på några dagar. Veckan bjuder annars på intervaller, skoljogg, fredagsstyrka och förhoppningsvis ett långpass.

Inga kommentarer: