trailrunning

trailrunning

måndag 18 augusti 2008

Vatten

Varje dag får jag rent vatten ur min kran utan att det kostar mig något. Varje dag duschar jag i vatten som ä rent nog att dricka. Varje dag häller jag bort vatten utan att ens tänka en tanke kring det. Samtidigt lever tusentals människor utan tillgång till rent vatten. Bristen på rent vatten leder till sjukdomar och i värsta fall till döden. Det värsta är dock inte den enorma bristen på vatten utan de människorsom fått för sig att man ska tjäna pengar på vattnet. Såg i kväll på ett program på TV8 om privatiseringen av vatten i Sydafrika. När tillväxten ökar och de rika blir rikare blir vatten en bristvara. För att ransonera vattnet har man infört vattenautomater och kontantkort för de fattiga på landsbygden. Alla får en ranson vatten gratis, men för att få tillgång till det som är gratis måste man paradoxalt nog köpa ett kontantkort. Allt detta förklaras av en av företagets chefer. Han förklarar att folk måste lära sig att spara på vattnet och att inte leva över sina tillgångar, samtidigt som hans pool sakta fylls med nytt friskt vatten i bakgrunden. En äldre kvinna hotas vräkas från sitt hus. Hon har inte råd med vattnet. Familjer hämtar smutsigt vatten i en bäck. På vägen tillbaka till deras hus passerar de en vattenautomat. Den har de dock inte råd med. 2000 drabbades området av en koleraepedimi orsakad av brist på vatten. "Vi måste alla hjälpas åt att spara på vattnet" säger den vite rike mannen och rakar sig vid en rinnande kran, medan de fattiga i slummen protesterar mot ny vattenprivatisering. Marknaden bryr sig inte om de fattiga, den räknar med att de slås ut, säger en ekonom från FN. De fattiga i Sowetos protester blir kraftfullare, i vredesmod gräver de upp de komersiella vattenledningarna. Därslutar programmet. Jag känner mig både arg och hoppfull. Arg över orättvisan. Glad att det visas viktiga program på TV. Hoppfull över att det finns människor som orkar protestera.

God natt!

Inga kommentarer: