trailrunning

trailrunning

tisdag 27 april 2010

Obanat

På senaste tiden har det blivit en hel del obanat. Alltså löpning i obanad terräng. I skogen. Hopp och skutt över stock och sten. Ibland gör jag det för att jag kommit fel, ibland för att jag känner mig omotiverad och inte orkar springa så fort, eller som igår, som intervallträning. Att springa i skogen är bra träning för löpsteget och för rörligheten. Dessutom är dunderlaget skonsamt, men man får köra i ett lagom tempo, annars riskerar man att trampa snett. Som gammal orienterare älskar jag denna träningsform. Den passar mig som handen i handsken. Allra bäst passar det för fartlek. Ta det lite lugnare i skogen och känn hur lätt det är att öka när du kommer till en stig. Men var beredd på att det går långsamt, även om vissa orienterare klarar tt hålla 4 minuters tempo i skogsterräng så är det få förunnat. 


Inga kommentarer: