trailrunning

trailrunning

måndag 3 maj 2010

Perfekt pass

Idag sken solen nästan hela dagen. Eleverna var duktiga och allt kändes ganska toppen helt enkelt. Igår kunde jag inte somna utan vred och vände funderandes över allt som ska få plats i mitt liv fram till början av juni. Hundratals nationella prov att rätta, betyg att sätta, studentlunch med sång att sjunga, mina underbara elever som jag kommer att gråta över, och dessutom tre inlämningsuppgifter på min kurs. Dessutom ett Göteborgsvarv att träna inför och en sambo med tillhörande barn att umgås med. Igår kändes allt detta jobbigt. Men som så ofta löste en solskensmåndag upp allt trassel. Lite struktur i tillvaron och plötsligt känns allt överkomligt igen. Tänk så det kan bli. Solen gjorde sitt också. Den gör mig alltid glad. 

I kväll har jag så sprungit ett helt perfekt pass. Jag har valt att ta ett avsteg från Szalkaiprogrammet och köra Ulf Fribergs formtoppningsprogram från jogg sista veckorna innan varvet. Behövde lite nya infallsvinklar till min träning. I kväll stod det 3x 2000 meter på programmet. Tempot skulle vara 5m/km och varje intervall skulle alltså ta 10 minuter. Sagt och gjort. Jag sprang ner på hamnpromenaden i Eriksberg och värmde upp 2 km. Sen satte jag av på den första intervallen, det kändes lätt och fint och min spegelbild såg ut att ha höga fina steg med mittenfotsisättning under kroppen. Det var en ljum kväll med sköna vindar och pulsen låg jämt och fint på 160-165 slag/ minut. Alla tre intervallerna gick i samma stil även om de sista 300 meterna på sista intervallen var riktigt jobbiga. Jag kom ut runt en krök och möttes av en hård motvind som jag  fick kämpa mot vilket tog på krafterna. Joggade ner 2,5 km hem. Passet följde planen exakt. Även om jag inte hade nån monsterfart kändes det riktig skönt att springa exakt på målet och känna att kroppen svarar. Glädje.


1 kommentar:

Anna sa...

Låter underbart. Det är gött när kroppen är med på noterna, man blir alldeles varm av glädje då. Du kommer nog fixa allt du ska till juni men stress är skit. Man blir ju stressad av att vara stressad för sjutton.