trailrunning

trailrunning

tisdag 22 juni 2010

skatåsavslutning och supergod glass


Igår var det avslutningsträning med IK-jogg för den här terminen. Under senvåren har jag varit lite dålig på att vara med på träningarna. Först var det graviditeten, när den var hemlig,som hindrade. det var jobbigt att inte kunna ta i som vanligt utan att ge en förklaring. Sen har det varit jobb och andra aktiviteter som varit i vägen. Nu känner jag mig pigg och stark och graviditeten är inte längre hemlig, alltså kändes ett IK-jogg pass väldigt lockande. Vi sprang "gissa tiden" på en mycket kuperad terrängbana. Först provsprang vi den en gång och sen skulle vi springa själva 2 gånger, en gång för att gissa tiden och en gång för att gissa sträckan. Det var rejält kuperat och knixigt och mina ben, som ju inte fixar nåntig utan mjölksyra nuförtiden, berättade hur långsamt jag skulle köra. Jag räknade steg för att hålla koll på tiden och la sen till ungefär en halv minut för att jag numera är så långsam. Utan de där 30 sekunderna hade jag varit ganska nära. Sträckan tog mig 10.12 att springa, jag gissade 10.56. Andra gången skulle vi springa så nära ursprungstiden som möjligt samtidigt som vi försökte gissa hur långt det var vi sprungit. Denna gång gick det betydligt långsammare uppför men jag kompenserade för det på nervägen och kom in på 10.11, en sekund snabbare. Sen gällde det att gissa sträckan. Min ursprungstanke var 1700 meter, men sen tänkte jag att jag ju är gravid och långsam och knappast hinner springa 1700 kuperade meter på 10 minuter. Efter en stunds beräknande kon jag fram till 1426 meter. Det var ju trots allt väldigt mycket upp och ner. Det rätta svaret var dock 1620 meter så jag var närmare i min ursprungsgissning. Jag brukar vara väldigt bra på att uppskatta tid och sträcka, men det är bra svårt nu när jag inte springer med min vanliga kropp. Hittills dämpar visst inte graviditetn mig så mycket som jag tror. Igår kändes det, förutom mjölksyran, nästan som ett alldeles vanligt löppass.

Efter träningen var det dags för fika på motionscentralens altan. Jag nöjde mig med en ananasglass, underbart läskande och god och bara 60 kalorier, ungefär som en frukt. Sådana kommer det definitivt bli fler ätna i sommar.

 

Inga kommentarer: