trailrunning

trailrunning

tisdag 26 april 2011

Perfekt pass

En helt perfekt påskhelg avslutades med långa intervaller i Skatås med jogg-gänget. Det var en ljuvlig försommarkväll. Solen värmde fortfarande och det luktade av granskott, grus och nyutslagna träd. Benen kändes aningen tunga efter de 18 kilometrarna terräng de genomförde i lördags. Efter 4 vackra lugna och pratiga uppvärmningkilometer kom vi bort till lilla Delsjön och Bertilssons stuga. Här var det dags för intervallerna, 5 minuter runt sjön och sedan tillbaka. Totalt 10 minuters löpning. 3 upprepningar. 2,5 minuts vila. Här gällde det att inte gå ut för hårt, 10 minuter är ganska långt. Enligt Fribergsprogrammet på jogg.se ska jag hålla 5 minuterstepo så jag siktade på det. Löpningen kändes lätt och jag fokuserade på mig själv och på tekniken. Efter 4,56 pep klockan, 1 km avklarad och dags att vända. Perfekt tempo. På den sista intervallen var planen att öka något på vägen tillbaka. Känslan var att jag sprang fortare än innan, men slutresultatet blev exakt samma, alla tre intervallerna fick ihop 2 kilometer på 9.50. Helt enligt planen. Att det inte gick att öka på sista visar väl bara att jag disponerat kraften rätt.

Jag är grymt nöjd med passet. Det kändes super hela vägen. Snart är jag i samma form som innan graviditeten. Det är så härligt att springa nu. Kroppen känns bra och vädret är underbart. Jag har dessutom fått ett annat lugn sen graviditeten. Mer tålamod och uthållighet. Det måste inte gå så fort hela tiden. Idag börjar Mamma Boot Camp. Det ska bli spännande att se hur det funkar att träna med Inez. Rapport kommer senare

Inga kommentarer: