trailrunning

trailrunning

fredag 21 januari 2011

Mål i sikte

När nu mammaledigheten blivit vardag och aningens mer rutinartad (även om Inez fortfarande inte har varken dygnsrytm eller ätmönster) känner jag ett behov av mål och mening. Även om jag inte vill eller kan ruta in vardagen ännu kan jag kanske sätta lite lagoma mål för mig själv. Än så länge tar jag myrsteg med träningen eftersom jag ännu inte är 100% återställd efter kejsarsnittet, men även myrsteg leder ju sakta framåt.

På kursen jag går i specialpedagogik har vi lärt oss att skriva åtgärdsprogram med långsiktiga och kortsiktiga mål. Detta blir som mitt åtgärdsprogram.

Löpmässigt är mitt riktigt långsiktiga mål Lidingöloppet, framförallt att ta mig runt, men gärna på en hyfsad tid, tills dess räknar jag med att vara i ordentlig löpform igen. Lite närmare i tiden ligger Göteborgsvarvet. Där har jag inga tidsmål, jag kommer ju bara ha löptränat i drygt två månader då. Att orka springa hela vägen känns som ett lagomt mål, gärna med samma glädje som förra gången (då jag gravid sprang på en makalöst dålig tid, men hade superkul och peppade min bästa vän C att ta sig runt).

För att nå detta mål är planen 5 mil promenad i veckan varav minst 3 i form av powerwalk med rusher. Från och med vecka 8 byts sakta en del av dessa mil mot löpning. Om allt går bra kanske löpningen kan bli lite mer strukturerad fram emot slutet av mars. Tills dess ska jag utforma ett program att följa.

Styrkemässigt är målet lite mer diffust. Jag vill vara stark och ha en välformad kropp, men har inga egentliga mål med min styrketräning. Styrketräningen är sekundär och framförallt till för att hjälpa mig i löpningen och i vardagen. Eftersom jag kommer att få träna styrka innan löpningen kommer igång och eftersom jag tränat styrka genom hela graviditeten kommer styrkan ändå att få ganska mycket tid. Till en början fokuserar jag helt på hemträning utan vikter eftersom det är doktorns order.

För några år sedan fanns det ett program i Fitness magasin som hette Power of 1000. Det bestod av tio övningar som skulle köras 100 repetitioner av varje med mycket kort paus mellan övningarna. Jag gjorde det några gånger och minns att det var sjukt jobbigt. Inspirerad av detta program, men modifierat till min nu inte särskilt starka kropp har jag valt 12 övningar som jag tänker köra 50 repetitioner av. För att få det tidseffektivt är planen 6 övningar per dag med fokus rygg/ben ena dagen och bröst/armar nästa. För att sakta stärka upp magen lägger jag också till 2x60 sek planka om dagen.

Idag var fokus rygg ben och övningarna var:

Tåhävningar i trappa
Utfall
Benböj
Ryggresningar
Rodd med gummiband
Rumplyft (man ligger på golvet med fötterna i marken och lyfter bäckenet mot taket)

Det var riktigt jobbigt och jag blev ordentligt svettig. Skönt! I morgon väntar 6 nya övningar. Då ska Inez få vara med och agera vikt.



1 kommentar:

Thomas Johansson sa...

Kul att du är igång med bloggen. Jag hade nästan slutat kolla för det var ju ett tag sedan du skrev. Som du vet att jag brukar säga; ta det lugnt med träningen så att du inte åker på någon skada. Och vad gäller att vara duktig mamma så tycker Inez att du är världens bästa. Det sa hon till mig när vi träffades senast. Hon sa också att jag var världens bästa morfar!