trailrunning

trailrunning

tisdag 25 oktober 2011

Säsongssummering och nya mål

KM 5000 meter. Jag drog i 10 varv, men blev sen omsprungen av Jennie som vann damklassen.



När jag ser tillbaka på 2011, slås jag av hur fantastiskt mitt liv är. Jag har en fantastisk familj, en fin lägenhet och numer ett underbart torp. Jag har haft förmånen att vara hemma med vår sprudlande lilla dotter i snart ett år och kunnat följa hennes utveckling på nära håll. Att hon snart fyller ett år är helt otroligt. Min stora lilla tjej! Det här året har gått så makalöst snabbt.

Men nu var det inte året som sådant som skulle summeras, det är ju faktiskt ett par månader kvar tills det är dags för det. Istället var det tävlingssäsongen som skulle räknas samman. Även här slås jag av hur fantastiskt det är. Att jag har kunnat träna så bra och komma i form så pass snabbt. Innan året satte jag upp tre mål: Milen under 50, Lidingöloppet samt 5 km under 23 minuter. Alla de målen har nåtts med lätthet. När det gäller Lidingöloppet hade jag nog egentligen hoppats på mer, men jag hade också trott att det skulle vara det långa och långsamma som skulle få mest plats i min träning i år. Hade fått för mig att farten kanske skulle dröja längre att få tillbaka. Men jag hade fel. Milen under 50 var inget problem, inte heller de 5 kilometerna under 23 minuter. 22.15 blev mitt resultat på 5000 meter på bana i torsdags och det är jag grymt nöjd med. Jag känner mig snabb och stark och det ska bli riktigt roligt att blicka framåt och sätta nya mål.

Nu är det dock dags för något av en säsongsvila. Jag tänker inte helvila. Så mycket tränar jag inte i vanliga fall. I stället kommer jag att försöka fokusera på styrketräning under en peroid. Visst kommer det att bli en hel del löpning, säkert lika mycket som innan, men utan så värst mycket mål och mening. Jag tänker springa det jag känner för ett tag. Med största sannolikhet kommer det att resultera i ungefär samma mängd och typ som nu. Jag gillar intervaller och snabba pass så det kommer det definitivt att bli. Från början hade jag tänkt köra en ordentlig träningsutmaning fram till Inez 1 års dag, inspirerad av MissAgda, men inser att det inte är den typen av utmaning jag behöver just nu. Jag har dock satt upp några tydliga mål för resten av min förädraledighet, dvs fram till årskiftet. Några löften till mig själv:

  • Jag ska se till att utnyttja det faktum att jag kan komma ut i dagsljus varje dag. Oavsett om det är genom promenad eller vagnjogg.
  • Jag ska sova bredvid min prinsessa så ofta jag behöver, snart kommer jag inte att kunna det längre.
  • Jag ska träna styrketräning minst tre gånger i veckan, efter ett tydligt program
  • Inget mera godis på veckodagarna. Jag är egentligen inte ens särskilt förtjust i godis och kakor. Det har bara blivit en dålig vana.
  • Jag ska försöka få till minst ett kvalitetspass (dvs pass utan vagn) i veckan.
  • Men sist men inte minst ska jag acceptera att livet inte alltid går ihop, det finns viktigare saker än träning. Det är så lätt att känna stress över att man inte hinner och när träningen blir ytterligare en pusselbit att tvinga in livspusslet förlorar den sin charm. Jag älskar att springa och mår inte bra om jag inte får göra det, men ibland finns inte tid för annat än en vagnjogg och då får det vara bra så.

Dessa riktlinjer ska jag försöka leva efter fram till årskiftet. Om någon månad börjar jag slipa på målen för nästa år och ett tydligare träningsprogram. Men just nu får det vänta. Just nu gläds jag åt de mål jag uppnått.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du har verkligen kommit tillbaka och mer därtill sen graviditeten. Riktigt bra jobbat! Jag har också fått inse att livet ibland kommer emellan och att träningen snällt får flytta på sig - speciellt sen jag började jobba igen. Och jag kan tänka mig att det kommer bli ännu mera så när vi båda börjar jobba och Cornelia ska på förskola. Men det får vi ta då. Jag har inte lika stort behov av att planera allt in i minsta detalj längre. Om det är en sak som jag har lärt mig av att bli förälder så är det att livet inte går att planera...

Löpning & Livet sa...

Vilken fin säsong du haft! Och jag är också lite förvånad över att snabbheten kom så pass snabbt. I början kände jag mig verkligen värdelös på den biten, men så bara hände nåt och jag blev snabb :)

Kör hårt med säsongsvila och nya planer nu så kommer du vara ännu starkare nästa säsong!

Mia sa...

Fin läsning! :) Jag har inte orkat tänka bakom Finalloppet än. Kanske byter jag sport sen. Till typ shack. Haha..

Kram och ha det bra!

Missagda sa...

Fantastisk bra mål, tycker jag. Jag har ju jobbat i snart 2 veckor nu och jag känner att dina 2 första punkter träffar så rätt. Helt rätt att ta vara på de 2 sakerna och ha dem högst på listan!!!

Ida sa...

Härligt inlägg och härlig blogg! Du har haft ett bra år!!!