trailrunning

trailrunning

onsdag 20 februari 2008

nyheter och inspiration

För ganska länge sedan nu,  tog jag ett aktivt beslut att sluta se på nyheterna. Jag tror att det var ungefär samtidigt som jag slutade med politiken, (eller tog en paus, är inte helt säker på vilket) alltså drygt ett år sedan. Beslutet beror knappast på att jag inte bryr mig om vad som händer i världen, snarare tvärtom. Jag slutade helt enkelt för att det gjorde mig för upprörd och känslosam. Jag orkade helt enkelt inte känna frustration och smärta varje kväll sådär lagom innan läggdags. Människor i nöd får mig att gråta och själviska politiska beslut får mig att vilja slåss, bildligt talat. Just nu orkar jag inte slåss, jag har tagit en paus som sagt.

På sätt och vis kan denna blogg ses som en sorts substitut, som min nya boxningsring. Här i skymundan utan så värst många som läser och ännu färre som säger emot kan jag skrika ut min vånda över världens orättvisor. Över sänkt A-kassa och hårdare regler kring sjukskrivningar, kring Irakkrig och flyktingpolitik, kort sagt kring allt det som upprör och skär i hjärtat. Kanske, men bara kanske, kan jag så sakteliga börja se på nyheterna igen. Vem vet, kanske står jag åter på barrikaderna inom kort... men som sagt, just nu har jag en paus.

Har under ett par kvällar sett nyheterna eftersom jag befinner mig hos min far. Tänkte jag skulle bli inspirerad. Men det finns ju så mycket! Ni får ha tålamod mina vänner (eller robert som väl är den enda som läser min blogg) måste fundera om Fidel eller Kosovo ska få min nästa fundering. Helt klart är att några tankar kring betyg och kunskapssyn kommer inom kort.

Inga kommentarer: