trailrunning

trailrunning

söndag 12 juni 2011

När motivationen tryter

Idag skulle jag egentligen ha sprungit Skatås X-trail. det var en av de tävlingar jag verkligen sett fram emot och som var en del av min uppladdning inför årets stora mål som ju är Lidingöloppet. Men de senaste veckorna har det varit trögt. Veckan efter varvet flöt på ganska bra, med lagom mycket träning för att vara veckan efter tävling, men sen sa det stopp. Utöver ett spontanlopp i Fagersta har det inte blivit någon träning alls de senaste två veckorna. Motivationen har varit nästan lika med noll och dessutom har veckorna fyllts av jobb och skyhöga sommartemperaturer som lockat till vin och sollapande snarare än löpning. Så sent som igår var min plan att jag i dag skulle gå upp och springa i morse, men efter en natt med halvtaskig sömn prioriterade jag sovmorgon och familjemys. Vi har planterat om blommor, satt in en ny bilbarnstol, promenerat och bara njutit av livet som småbarnsföräldrar till världens gulligaste och gladaste unge.

Men i morgon börjar allvaret. Jag har filat på ett träningsprogram inför Lidingöloppet och tänkte låta veckan som kommer vara vecka 1 i detta program. Som tur är är det IK jogg-träning i morgon så jag får lite behövlig motivationsboost. Jag har även anmält mig till Midnattsloppet som även det kommer att vara ett stort mål för sommarens träning. Nu ska 50 minutersgränsen spräckas på tävling. Jag har varit under på träning och på mitt allra första millopp för 5 år sen, men sen dess har milloppen gäckat mig. Men nu är det dags att ändra på det. Vad gäller Lidingö har jag egentligen inget mål annat än att ta mig runt, eller jag kommer att sikta på under 3 timmar, men orkar jag inte det så är det helt okej så länge jag tar mig runt.


1 kommentar:

Thomas Johansson sa...

Har jag sagt det förut? "Take it easy"