trailrunning

trailrunning

fredag 20 augusti 2010

morgonträning och delade magmuskler

I morse gick jag upp lite tidigare än vanligt för att åka till gymmet och träffa min allra käraste vän och kollega. Jag gillar verkligen att börja dagen med att träna, men jag skulle inte kunna gå upp hur tidigt som helst för att göra det. Om jag försöker stiga upp alltför tidigt på morgonen leder det bara till en seghet som stannar kvar hela dagen. Men om jag som i morse börjar lite senare på jobbet och därför inte behöver vara på gymmet förrän vid halv åtta, då passar det mig perfekt. Då leder morgonträningen till pigghet som varar hela dagen. Särskilt bra är det veckor som denna, när eleverna precis börjat och dagarna är ganska tröttande. Då är det svårt att orka träna på kvällen och därför evinnerligt skönt att redan ha klarat av det momentet. 

Dagens morgonträning blev 4 kilometer på löpbandet där rask promenad blandades med ganska långsam jogg och några få ruscher. Därefter passade jag på att köra igenom överkroppen. Jag brukar alltid avsluta träningen med några minuters magträning på boll, men eftersom mina magmuskler sedan ett par dagar visar tecken på delning så skippade jag det idag. Istället för träning av de yttre magmusklerna blir nu fokus på de inre musklerna kring ryggraden samt på bäckenbotten. Det bästa med detta nya fokus är att den träningen kan genomföras framför datorn på arbetsplatsen. Den syns ju inte.


Inga kommentarer: