trailrunning

trailrunning

måndag 2 maj 2011

Träning fram till varvet och Lidingöloppet

Göteborgsvarvet närmar sig med stormsteg och är nu bara 3 veckor bort. Med tanke på graviditet och brist på träning har jag inte någon egentlig målsättning inför loppet annat än att ta mig runt och ha roligt. Precis som förra året, när jag var i vecka 15, så kommer jag att starta med Camilla i hennes startgrupp. Målet är att vi ska ha sällskap till Götaälvsbron och att jag sen ska öka lite. Om jag nu orkar det. Något tidsmål tänker jag inte sätta upp. Då riskerar jag att stirra mig sblind på det och strunta i att lyssna på kroppen och det vill jag inte. Fokus kommer att bli på att ha roligt, att inte låta de negativa tankarna, som så ofta hoppar in i mitt huvud på tävling, ta över.

Fram till varvet tänker jag träna efter denna plan:

V.18:
Måndag: 4x 8 minuter intervall (tempo 4.50/km)
Tisdag: Vila (Inez vaccineras)
Onsdag: Vila
Torsdag: Mamma Bootcamp och vagnjogg c:a 5 km
Fredag: vagnjogg med backintervall 15 minuter
Lördag: Vila (Inez namngivningsfest)
Söndag: 18 km Skatås med Camilla

V. 19:

Måndag: Intervall med IK Jogg (tusingar)
Tisdag: Mamma Bootcamp+ vagnjogg
Onsdag: Vila
Torsdag: Mamma Bootcamp + vagnjogg
Fredag: Vila
Lördag: Stegringslopp 4+3+2+1
Söndag: Vila

V. 20:

Måndag: Formtoppningsintervaller
Tisdag: Mamma Bootcamp (ev vagnjogg)
Onsdag: Vila
Torsdag: Mamma Bootcamp (+ lugn jogg med C)
Fredag: Vila
Lördag: Varvet
Söndag: VILA!

Efter varvet är det dags att börja satsa lite mer på allvar och strukturera upp löpningen lite (även om det ju numera alltid kommer att vara på Inez villkor). Från och med veckan efter varvet är det 18 veckor kvar till Lidingöloppet som ju är årets stora mål. För att klara det krävs nog en riktad träning med en hel del långpass och träning i terräng. Jag har kikat runt lite efter träningsprogram men ännu inte hittat något som känns riktigt bra. Nån som har några tips? Jag har i alla fall planerat in några tävlingar på vägen. Först ut är Skatås X-trail 12:e juni, sen följer Salomon trail tour 27:e augusti och Risveden terräng 10:e september. Det blir en tuff men rolig sommar.

Vad är då målsättningen på Lidingö? Ja, det är ju den stora frågan. Jag har ingen aning faktiskt. Att ta mig runt kanske. Eller att inte gråta, som Oscar föreslog. Under tre timmar skulle vara kul, men jag vet inte om det är realistiskt. Medaljtid vore så klart ännu roligare, men det får nog vänta ett år eller så.









2 kommentarer:

Andréa sa...

Jag har också lidingö som årets stora mål, vi kommer vara i grym form då! jag tror du kommer göra bra ifrån dig på varvet också, kanske just eftersom du inte ställer några krav på dig själv. sånt brukar vara bra :)

mina sa...

Ja visst kommer vi vara i superform. Det känns som att graviditet förlossning och mammaskap har gett mig en annan sorts uthållighet och ett nytt lugn i löpningen. Hoppas det håller i sig till Lidingö. Vad har du för mål?