trailrunning

trailrunning

torsdag 13 mars 2008

Polisen intar Hässlehåla 2

Idag när jag klev av tåget möttes jag av en märklig syn: Sex pikébussar och kravallklädda poliser hade intagit torget! Vadan detta? Efter en stund insåg jag att det var en övning, han i gul väst längst till vänster i bilden är övningsledare. Det hela påminde mig om den gång när jag som 16 åring ockuperade ett hus. Vi ville ha huset till kulturaktiviteter, kommunen ville bygga parkeringsplatser. Detta var 1994 och polisen hade precis skaffat en riktig kravallenhet och såg ett tillfälle att öva. Den dag de bestämde sig för att storma ossvar vi 16 st ungdomar som satt i en mäsnklig kedja. De var 6 pikébussar, mängder av kravallklädda poliser med tillhörande hundar och som grädde på moset ett par helikoptrar. Det blev inte direkt nån jämn kamp. De släpade ut oss, gråtandes men utan att göra motstånd. Det blev ett pressuppbåd utan dess like och slutade faktiskt med att vi fick behålla ett av husen. Dock brändes det ner någon månad senare av min dåvarande pojkväns knarkarpolare. Så kan det gå.


Inga kommentarer: