trailrunning

trailrunning

söndag 30 mars 2008

Tårar men denna gång över mänskligheten


Sitter denna söndagkväll och tittar på en Wallanderfilm: Täckmanteln, om flyktingsmuggling som gått fel. Det fina är att filmen inte dömer utan visar två sidor av smugglingen. Tårarna rinner utför mina kinder. På samma sätt som när jag såg Babel. Filmer som man inte kan vifta bort. Som är på riktigt. Som visar hur hemskt systemet är och hur lyckligt lottade vi är. Ändå vill vi inte hjälpa. Vi vill inte ha hit DOM. de kanske förstör, skräpar ner, tar våra jobb och våldtar våra kvinnor. När man diskuterar detta med människor kan man få höra att "de som har råd att komma hit inte behöver det", att "många kommer hit fast de inte behöver/för att leva på soc" eller att "vi har så generösa regler att ingen behöver bli smugglad". Skitsnack säger jag. Om man väljer att fly i en container har man skyddsbehov. Eller tror man att de väljer det ungefär som vi väljer charter. "Hmm... vad ska jag välja container på lastbil eller överfull flyktingbåt?" Tänk igen! Ingen människa vill fly sitt hem om de inte behöver. Svensk flyktingpolitik har de senaste åren förvandlats från ganska humanitär till horribel. Vi skickar tillbaka människor till Irak, det är tydligen inte krig där längre. Vi delar på familjer och tillåter inte längre anhöriginvandring. Även om man bott här i flera år och skapat anknytningar kan man bli avvisad. Usch, nu är jag så där arg igen!! Jag kan inte låta bli. Världen är ond, men det finns ju ingen annan stans att leva. Att smuggla flyktingar är såklart inte rätt, särskilt inte om man skor sig ekonomiskt på andras olycka men som nunnan säger i filmen: "Det är humanitärt om man jämför med hur de har det innan de flyr"

Inga kommentarer: