trailrunning

trailrunning

lördag 8 mars 2008

vackra vindkraftverk, kvinnodagen och skendränkning

Idag finns det mycket att glädjas över och uppröras av. Att prata med vänner är ett effektivt sätt att bota det där svarta hålet. Så tack mina vänner.
Idag är det internationella kvinnodagen. Ska för en gångs skull varken protestera eller gå på föreläsning. Men jag ska försöka tänka mig ur kvinnofällan som jag alltför ofta drabbas av nämligen känslan av att behöva vara duktig jämt, men aldrig för duktig. Jag har verkligen "duktig flicka"-komplex. Hela mitt självförtroende bygger på prestation och då måste man ju hela tiden hålla det levande. dessutom ska man alltid vara glad och omhändertagande. Läste i tidningen igår kväll att endast en av tio par lever jämställt och att även de som tror sig leva jämställt inte gör det när man väl räknar efter. Kvinnan gör 2/3 av arbetet. Det är skrämmande, jag hoppas att det aldrig blir så för mig. Det är lätt att leva någorlunda jämställt när man inte är sambo. Tyvärr tror jag att jag har lätt för att hamna i fällan. Trots att jag är feminist och tror på milimeterrättvisa är jag nog ändå ofta den som fixar och trixar i det tysta. Som plockar undan, håller reda på födelsedagar, släktträffar och annat kvinnogöra. Det stod i artikeln att det bästa man kunde göra var att bråka om det. Ojämställdheten ledde nämligen till stress skilsmässa och förkortad livslängd. Ska nog fira kvinnodagen gonom att läsa Bitterfittan.




När jag förra helgen sprang orientering fascinerades jag som alltid av de vackra ståtliga vindkraftverken som står lite varstans. Läser ofta om folk som tycker att de är fula och bara borde få finnas på särskila platser gärna tillsammans i stora parker. Men då förlorar de ju sin skönhet. Den självklara frågan för mig blir: Hur vackert är ett kärnkraftverk? :




Sist men inte minst har Bush stoppat en lag som ska förbjuda så kallade skendränkningar som tortyrmetod. – Eftersom faran kvarstår måste vi försäkra oss om att vår säkerhetstjänst har alla verktyg den behöver för att stoppa terroristerna. säger Bush. Jag antar att Bush var en sån pojke som mobbade för att slippa mobbas. Han tycker nog att han har rätt att göra vad som helst eftersom USA är nån sorts världspolis. Jag slutar aldrig förbluffas över alla de saker de tycker sig ha rätt till men som de absolut skulle fördöma hos andra. Bush tror antagligen att han är Gud, men han inser väl också att hans dagar är räknade. Snart tar någon annan över i Vita huset. Låt oss hoppas att det blir en demokrat.



Jaha, då blev det lite politik idag. Kan inte lova vad det blir nästa gång. Men tills dess, kram på er mina vänner

Inga kommentarer: