trailrunning

trailrunning

torsdag 10 februari 2011

Blöta fötter

Inez i babygymmet, försöker lära sig att rulla

Att ge sig ut och springa idag var inte riktigt lika lockande som i tisdags. Under natten hade det snöat. Tung blöt snö som låg som ett täcke på marken när jag skjutsade Julia till skolan. Några timmar senare hade plusgraderna dessutom förvandlat snön till en slirig smutsig sörja. Hade detta varit en vanlig dag hade vi nog stannat inne, men nu var det ju andra dagen i mitt löpprogram. Jag har ju längtat så länge efter att få springa och då låter man sig inte stoppas av lite snö eller väta.

Efter 5 minuters uppvärmningsgång var vi nere vid vattnet i Eriksberg och det var dags för dagens träning; 2 minuters lufs varvat med 1 minuts gång upprepat 10 gånger. Trots ett modest tempo var det riktigt jobbigt. Snömodden gjorde att fötterna snart blev blöta och tunga och att vagnen blev tyngre än vanligt. Men vad jag inte riktigt räknat med var vinden. Nere vid vattnet blåste det riktiga kastvindar som tog tag i vagnen och förvandlade korgen under till ett segel. Min vanligtvis så lätta vagn krävde nu all min kraft att skjuta framåt. Jobbigt! Trots detta valde jag att avsluta passet med en lufskilometer precis som i tisdags. Väl hemma var jag både andfådd och trött i kroppen. Trött på ett sätt som jag inte varit sen i oktober. Härligt. Eftersom kroppen fått en riktig genomkörare hoppade jag över styrkepasset idag och gjorde bara 2x1 minut plankan.


2 kommentarer:

marta sa...

Vad är det för löpprogram du följer? Mycket nyfiken då vi verkar ha barn i mer eller mindre samma ålder. Min dotter föddes också i december med snitt. Närmare bestämt 11 dec. Jag har min efterkontroll imorgon och hoppas få klartecken att få börja jogga lite!!

mina sa...

Jag följer ett så kallat sokratesprogram som jag hittat på nätet, men jag har modifierat det massor. Eftersom min doktor sa att jag inte fick springa på 10-12 veckor är detta mitt sätt att smygstarta. I korthet går det ut på att jag nu sprang 15x 1 minut med en minuts gåvila första dagen 10 x 2 minuter med 1 minuts gåvila andra dagen 8 x 3 minuter 3e dagen 5 x 4 minuter idag och sen blir det 4 x 6 minuter följt av 3 x 8 minuter, 2 x 10 och slutligen 25 minuter i en följd. Jag springer varannan dag och känner efter ordentligt på vilodagen så att inget känns konstigt eller gör ont. Springer ganska långsamt eftersom jag har vagnen med mig för det mesta.