trailrunning

trailrunning

tisdag 9 februari 2010

Kort backe

Kort backe stod på programmet idag för jogg-gänget. Vid gårdagens besök i Skatås var det knappt att vi kom upp för backen med bilen och jag ville inte riskera att inte komma upp med min lilla lilla bil. det hade kunnat bli en helt annan typ av backintervaller än vad som var tänkt. Jag ställde således bilen lite längre bort och fick på så sätt lite extra uppvärmning, sammanlagt drygt 4 km.

Garmin ville inte riktigt vara med idag. Undrade om jag var inomhus. Helt förvirrad. Efter en stund satte den dock igång och Bodil visade hur man nollställde klockan. 5x 3min backe skulle det bli på ett halvhalkigt underlag av packad snö. 65 meter upp i full gallopp och sen ner i sakta mak fyra gånger och sen 1 min vila mellan seten. En bit in i andra set insåg jag att jag sprang och vilade. På toppen var pulsen uppe i ynka 155 slag, inte direkt intervall fart. Jag som gillar att ta i, vad var det med mig? Efter denna uppenbarelse satte jag långa benet före och tog i allt jag kunde. Det hjälpte. Sista setet kördes över 50 meter och med tempo även nerför. Sjukt mycket jobbigare. Nästan som att springa in i en vägg.

Efter en kort andningspaus kunde man tro att det var dags för nerjogg, men icke. Nu skulle vi köra "sista man ut" så fort vi bara kunde. Den som sprang sist i ledet skulle alltså springa så fort han/hon kunde för att hamna först igen. Truppen höll ungefär 6-6.30 tempo och låg med 3-5 meter mellanrum. Jag fick upp ett riktigt bra tempo och kände mig riktigt nöjd med kroppen, som kändes seg och oinspirerad under uppvärmningen.

Inga kommentarer: