trailrunning

trailrunning

torsdag 18 februari 2010

ZUMBA- det nya svarta?





Zumba erbjuds numera på en rad anläggningar runtom i landet och marknadsförs stenhårt som vägen till en mer vältränad kropp. Reklamen för träningsvideon på TV lovar snabba resultat och visar tjockisar som blivit smala och vältonade av att träna Zumba. Om man läser det finstilta står dock att detta skett i kombination med annan träning och nyttig mat, men vem läser det finstilta. På mitt gym är i alla fall Zumba det nya svarta. En rad extra pass har satts in eftersonn trycket är så hårt på platserna och en arbetskamrat berättade att hon suttit vid datorn fem över tolv för att boka sin plats och att de tog slut framfö4r ögonen på henne.

En sån totalhype kan ju inte ens jag motstå. Om alla gillar det så mycket måste det ju vara bra. Eller? Eftersom jag löptränat tre dagar i rad passade det ju bra att köra ett alternativpass idag. Sagt och gjort, jag lyckades få tag i en plats och gav mig glad i hågen i väg för testa denna nya mirakelträning. För säkerhetsskull värmde jag upp med 3 km på löpbandet innan jag gick in i salen. Först trodde jag att jag kommit fel. Medelåldern var runt 55 uppblandat med en och annan yngre förmåga. Det här måste ju vara nån form av baspass tänkte jag och gick ut ur salen igen. Alla andra salar var släckta och låsta så jag återvände till rummet och väntade på start. Jo visst var det Zumba försäkrade instruktören innan vi körde igång. Visst var det ganska befriande för min stela löparkropp att försöka skaka rumpa och bröst och göra diverse Zumbahopp, hjärtslag och sambasteg. Jag är nog motsatsen till graciös, men jag försökte mitt allra bästa. Bitvois var det ganska roligt och medryckande. Särskilt när vi skuttade kring som cowboysare eller imiterade Elvis. Men. Det kändes inte som träning. Mer som gammeldans. Inte er ansträngande än en promenad. Pulsen makade sig upp på 138 som högst under hopsandet och stannade på beskedliga 108 som snitt och då var inte uppvärmning och stretching inräknat. Det är inte ens 50% av max. Knappt ens aktiv vila. Jag tror nästan jag kommer upp högre i TV-soffan framför OS. Avslutade med 2,5 snabba km på löpbandet. Så att hjärtat fick känna att det levde.

Jag menar nu inte att Zumba inte kan vara bra för andra. Men inte för mig. Ska jag lägga min tid på träning får det antingen kännas i musklerna eller i hjärtat. Nån annan som testat Zumba som är av annan åsikt?

Till middag hade H gjord världens godaste sallad

Inga kommentarer: